Via Ferrata Bechyně

Technické údaje
Obtížnost D/E
Čas 1,5 h
Převýšení 40 m
Délka 500 m
Orientace stěny Západ

Stručný popis

Bechyňská ferrata je těžká cvičná zajištěná cesta, z velké části vedená ve vodorovném, převislém traverzu. Je unikátní v tom, že má lanový mostek (první u nás). Nevýhodou je, že je neprůchozí. Tudíž je nutné vrátit se po ferratě stejnou cestou zpět, což opět výrazně zvyšuje její obtížnost. Má dobře uchycené ocelové lano a téměř po celé délce umělé stupy. Skoro celá trasa je převislá a obsahuje jen několik odpočinkových míst. Některé pasáže vyžadují přecvakávání v extrémním tahu a viset za jednu ruku. Odsedky určitě sebou!


Kudy se mám vydat?

Pokud pojedete autem, zadejte do navigace:

  • Stát: Česká republika
  • Město: Bechyně
  • Ulice: Zářečí
  • GPS kde se dá zaparkovat: N 49°17'02 / E 14°28'38
  • GPS nástup na ferratu: 49°17'13.87 / 14°28'16.19

V obci Zářečí je z důvodu velkého počtu návštěvníků Bechyňské ferraty problém s parkováním. Novou možnost nabízí soukromý pozemek u silnice mezi Bechyní a Hodonicemi. Za parkování osobního auta zaplatíte 50,- za den. Výhodou je krátká vzdálenost od auta k nástupu na ferratu. Pozor při přecházení silnice.


sedak.jpg, 327kB Sestup k Lužnici

Detailní popis ferraty

Jak už jsem uvedl, Bechyňská ferrata začíná sestupem k řece Lužnici. Tato velmi neobvyklá první část spočívá ve slezení krátkého žebříku a poté po kramlích až dolů. Kramle jsou větší než obvykle a je jich tu skoro dvakrát tolik než by mohlo být. Nicméně už tento jednoduchý sestup je na dvou místech mírně převislý.

Teprve až dole, u vody, začne to pravé silové sportování. Ferrata je totiž vedená kompletně ve vodorovném traverzu pouze pár metrů nad vodou. Skála je osazena ocelovými stupačkami, lano je silné a pořádně napnuté. Řekli byste že to bude sranda, ale není. Téměř celá trasa je vedená v mírném převisu a místy je střídána převisy opravdu výživnými. Začátek je takový rozehřívací choďáček, v rámci kterého si ale bohužel mírně namočíte, možná i trochu zabahníte boty. To může mít za následek místy i docela nebezpečné klouzání na kramlích. Pak už vás čeká nemilosrdná skála a rohový pilíř, který není osazen kramlemi a je samozřejmě převislý až hanba! Déčko jak vyšité s jakými se na běžných ferratách setkáte jen občas a většinou potom následuje odpočinková pasáž. Tady ne.

sedak.jpg, 327kB Závěrečný převis

Opravdového odpočinku si můžete užít až u lanového mostku nebo na něm. Tento je pohodový a z něj můžete sledovat alternativní trasu traverzující po skále s využitím osekaných větví místo stupaček. Úžasně originální! Jednu cestu můžete dát po mostku a druhou po skále, či opačně, takže ferrata je v tomto bodě jaksi trochu okružní. Za mostkem už končí všechny zbytky legrace, protože poprvé v ČR máte možnost protáhnout si ruce na něčem, co sice kramle má, takže je trochu sporné tomu říci E, ale hned tak se to nevidí! Je to téměř "střešní převis" na kterém jste nucení viset za jednu ruku a přecvakávat se. Lano je zde vedené těsně pod převislou plotnou, takže zavěšení na ruce se tam nevyhnete. Kdo se chce totálně dodělat a třeba už nemít sílu na cestu zpět, může dolézt ferratu až k vrcholové knížce a pověsit se na závěrečný převis ke zvonečku.

Lézt tuto ferratu bych doporučoval pouze fyzicky zdatným. Není to až tak o technice, i když několik míst bez kramlí vyžaduje vědět kam dát nohy. Je to spíše o síle v rukou a o vytrvalosti. Trasa je úžasná v tom, že si zde konečně můžeme sami otestovat jak jsme na tom s lezením náročnějších ferrat. Podobně jako Hohenglucksteig v Bavorsku nám může ukázat, jak rychle mizí síla v rukou a varovat tak před lezením obtížnějších kousků v zahraničí.

Situační mapka ferraty